fbpx
KONTAKT OS

Tilskud til ladestandere til foreninger

OBS. Der er desværre trods tidligere planer ikke længere afsat penge til fremtidige ladestandertilskud.



Her på siden kan du læse om, hvad kriterierne for at kunne ansøge, ville have været.

Tilskud til etablering af ladestandere

Tilskud til etablering af el standere

Introduktion

De danske partier var blevet enige om at afsætte 50 millioner kr. til andels-, ejer-, og almene bolig­foreninger i forbindelse med etablering af ladestandere.

Tilskudspuljen var en del af den grønne transport­pulje, som i alt lød på 475 millioner kr.

Læs mere om hele puljen her: Transportministeriet

Hvornår kan man søge?

Der er desværre ikke mulighed for tilskud til ladestandere alligevel, til trods for at der ellers som nævnt, fra politisk side, var blevet afsat en pulje hertil.

Hvor meget kan der søges om?

I 2023 var der afsat 7,3 mio. kroner til andelsforeninger, ejerforeninger og grundejerforeninger med fælles parkeringsanlæg.

Der var afsat 29,2 mio. kroner til de danske almene boligforeninger.

Støtteprocenten ville have været 25 %, hvilket ville have betydet at man kunne få tilskud til 25% af de tilskudberrettigede udgifter.

De tilskudsberrettigede udgifter var:

1. Ladeudstyr (ladeboks, søjler, fundament). Der skulle have kunnet søges tilskud til 1 ladestander pr. ansøgning og derudover 1 ladestander for hver 20. bolig.

2. Gravearbejde og kabelføring til omfattede lader(e).

3. Tilslutningsbidrag – altså køb af mere strøm ved netvirksomheden (Radius, N1, Cerius m.m).

 

Søg tilskud til ladestander
Tilskudspulje til ladestandere - Hvem kan ansøge om tilskud? Boligforeninger

Hvem kunne søge?

Tilskuddet skulle have kunnet søges af almene boligforeninger, andelsforeninger, ejerforeninger og grundejerforeninger med fælles parkeringsanlæg.

Det var et krav at ladestanderne ‘etableres på foreningens fælles parkeringsanlæg’

 

Hvordan søgte man?

Den administrative organisation for tilskudsordningen var Social- og Boligstyrelsen.

Midlerne ville have kunnet søges på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside, https://sbst.dk/, når der åbnedes for ansøgninger. Til den tid ville man have kunnet finde det nøjagtige link her.

Prioritering af ansøgninger

Ansøgningerne skulle have været prioriteret ud fra 2 forhold:

1. Afstanden til nærmeste offentlige ladestander.

2. Antallet af boliger i foreningen: Jo flere boliger, desto højere prioritet.

Ansøgningsproces

Tilskuddet var skattepligtigt for modtageren.

Proces:

Trin 1: Ansøgning om tilskud

Trin 2: Tilsagn om tilskud

Trin 3: Indsendelse af beboertilslutning og de minimis-erklæring

Trin 4: Udbetaling

Bemærk

Skatteregler

Tilskuddet var skattepligtigt for modtageren.

Tilskud ansås som en indtægt. Der skulle altså ikke betales direkte skat af tilskuddet, men fordi tilskuddet påvirkede en forenings årsresultat positivt, ville det skattepligtige beløb alt andet lige stige.

Max antal ansøgninger

Max 1 ansøgning pr. forening.

Etablering af ladestander til forening - Ansøg om tilskud

Vil du ringes op?

Ved udfyldelse af formularen, ringer vi dig op til en uforpligtende dialog.
Du vil ikke modtage nyhedsbreve eller spam.

Kort om Ladeløsning

"Ladeløsning er stiftet af mig, Chris.

Virksomheden blev grundlagt med et ønske om at gøre det muligt for virksomheder og foreninger at vælge den optimale ladeløsning til deres behov - uden at man skal blive ekspert først. Derfor tilbyder vi rådgivning.

Rådgivningen skal sikre, at I undgår at beslutte jer for en løsning på et uoplyst grundlag. I skal have en fremtidssikker og økonomisk bæredygtig løsning.

Vi har brugt tiden og ressourcerne på at gennemskue markedet, så du ikke behøver at gøre det samme."

Chris Cording Jønsson