fbpx
KONTAKT OS

Begreber om elbiler, ladebokse og elektricitet

Støder du på mange nye begreber indenfor opladning af elbiler?

Det vil, eller er måske allerede sket, at du er blevet præsenteret for en håndfuld nye begreber inden for elbiler, opladning og elektricitet. Kontakt os her eller 20 31 41 81, hvis du har spørgsmål til disse begreber eller til opladning af elbiler generelt. Nedenfor har vi samlet en liste over de mest gængse begreber, du vil støde på. Vi håber, at de vil hjælpe dig.

Ladeløsning.dk hjælper med etablering af ladebokse

Ladeboks

Lignende begreber: Ladestander, ladestation, ladeløsning
Ladeboksens primære funktion er at kommunikere mellem forsyning og elbil. Ladebokse kan oplade elbiler med forskellig effekt/hastighed afhængig af, om den lader med veksel– eller jævnstrøm. Det er nødvendigt at oplade med en ladebokds i stedet for fx et CEE-stik, hvis du ønsker elafgiftsrefusion.
Ladebrikker - Ordbog hos Ladeløsning

Ladebrikker/ladekort

Læs mere her
Når man ønsker at lade sin elbil, holdes ladebrikken op mod ladeboksens RFID-læser. Den låser boksen op og registrerer, hvor mange kWh der bruges, som efterfølgende kan bruges til afregning. Der findes flere forskellige ladebrikker. Udover at alle ladeoperatører har deres egen ladebrik, så findes der virksomheder, som gennem aftaler med ladeoperatører har lavet en universel ladebrik, der passer til forskellige ladebokse (fx Plugsurfing). De fleste ladebokse kan også betjenes med en app. 
Hvad er et ladestik? Ladeløsning.dk

Ladestik

Læs mere her
En af de største bekymringer for nye og potentielle elbilsejere er ladestik. Det er der ikke de store grunde til længere. Bilproducenterne er blevet enige om at holde sig til 2 stik. Type-2 stikket bruges til ladebokse som afgiver jævnstrøm A/C (langsom ladning) og CCS-stikket til ladebokse som afgiver jævnstrøm D/C (hurtig ladning). CCS-hun-stikket ses ofte som en udvidelse af Type-2 hun-stikket, som sidder i elbilen.
Forskellige ladestik til opladning af el-biler - Læs mere på Ladeløsning.dk

Type-2 stik

Læs mere her
Type-2 stikket anvendes til ‘langsom’ opladning (A/C). Disse kaldes også destinationsladere og er typisk etableret steder, hvor man holder over en længere periode fx i hjemmet eller på arbejdspladsen. Det anbefales, at man altid har et Type-2 ladekabel med sig, så man også kan lade sin elbil, når ladeboksen ikke er monteret med et fast kabel.  
Ladestik

CCS-stik

Læs mere her
CCS-stikket (Combined Charging System) er en udvidelse af Type-2 stikket, som anvendes til hurtig opladning (D/C). Det er ofte det samme hun-stik, der anvendes i elbilen – blot med de 2 ekstra ben til hurtig ladning (D/C), som ses på billedet.
Kabler og stik - Ordbog hos Ladeløsning

CHAdeMO-stik

Læs mere her
Dette stik har formentlig bidraget væsentligt til bekymringen og forvirringen om ladestik. CHAdeMO-stikket anvendes til hurtig ladning. Det er primært Nissan, der har været frontløber med dette stik, men med deres seneste bil Nissan Aryia, har de nu droppet CHAdeMO-stikket til fordel for CCS-stikket. Vær opmærksom på stik-typen, hvis du overvejer den ældre Nissan Leaf.
Ladestander til boligforeninger

Ladeoperatør

Læs mere her
Ladeoperatøren er den ansvarlige virksomhed for at drive laderstanderne. De står for at afregne med kunder, vedligeholde og servicere ladeboksene. Dem findes der flere af på det danske marked, og de varierer i deres ydelser. Nogle af disse operatører er EON, Clever, Spirii og Zappmobility. 
Ordbog og begreber om ladestandere

Lastbalancering

Lignende begreber: Load-balancing, load-sharing
Lastbalancering betyder, at ladeboksene kommunikerer internt, så de fordeler den strøm, der er tilgængelig. Lastbalancering gør det muligt at spare omkostninger på det samlet forsyningsomfang, fordi det sjældent sker, at alle ladeboksene er i brug på samme tid. Klik her for at se en kort video om lastbalancerings-princippet. 
Hvad betyder roaming i forbindelse med opladning af el biler

Roaming

Læs mere her
Roaming handler om, hvorvidt ladeboksene kan modtage andre ladebrikker. I praksis betyder det for brugeren, at det er muligt at lade ved en given ladeboks, selvom man ikke er kunde hos den ladeoperatør, der driver boksen. Nogle ladebokse er kun åbne over for bestemte ladebrikker, hvilket kan virke en smule forvirrende. 
Er pullerter nødvendige? Læs mere på Ladeløsning.dk

Pullerter

Læs mere her
Pullerter kender vi fra P-pladsen. De har til formål at beskytte mod påkørsel af ladestandere. Vi anbefaler generelt, at der opsættes pullerter, hvis der etableres fritsående ladestandere.
Ladeaggregat i elbil og ladeboks

Ladeaggregat i elbil og ladeboks

Lignende begreber: On Board Charger (OBC)
En elbil har et internt ladeaggregat, som har funktionen at konvertere vekselstrøm (A/C) til jævnstrøm (D/C). Det er nødvendigt, da et batteri kun kan bruge jævnstrøm (D/C). Lader man ved en D/C ladeboks, har denne et indbygget ladeaggregat. Dermed går strømmen direkte på elbilens batteri, og skal IKKE gennem elbilens ladeaggregat først. Ladeboksen interne ladeaggregat er mere effektivt end bilens, og derfor går D/C opladning hurtigere end A/C ladning. I hjemmet sker den samme proces, da vores stikkontakter afgiver vekselstrøm, som skal oplade et batteri fx en mobiltelefon. Her har telefonen indbygget et ladeaggregat, der konvertere strømmen. 
Hvad er en RFID læser? Ladeløsning

RFID-læser 

Læs mere her
En RFID-læser (Radio Frequency Identification) kender vi fra dankortterminaler, rejsekort og ladestandere. Det tillader, at vi kan registrere og betale trådsløst med kort, brikker, chips og apps. Det gør betalingen mere bekvemmelig for brugeren.
Læs om forsyningspunkt

Forsyningspunkt

Lignende begreber: kabelskab, gravsten, elskab

Dette er punktet forsyningen bliver trukket fra. Helt nøjagtigt er det afgangsklemmerne, der skiller det offentlige elnet og ejendommens forsyning. I kabelskabet er der placeret sikringer, relæer, målere, stikledning m.m. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til forsyning.  

Eltavle med ledninger, relæer, sikringer mm

Eltavle

Lignende begreber: gruppetavle, hovedtavle, undertavle
Eltavlen er centralen for den strøm, der bruges i et hus, en lejlighed eller ladeboks. Eltavlen styrer elinstallationerne, som er tilsluttet elnettet. Strømmen kommer fra forsyningspunktet, videre til eltavlen, og ledes derefter ud til de respektive installationer (stikkontakter, lamper m.m.). I eltavlen er der placeret sikringer, relæer, målere m.m. I større byggerier og lejligheder er der ofte både hovedtavler og undertavler. Hovedtavlen er tavlen nærmest forsyningspunktet. Herfra fordeles strømmen ud til flere undertavler fx ud til de respektive opgange i et lejlighedskompleks. 
Elmåler til ladestandere

Måler

Læs mere her
I forbindelse med etablering af ladestandere kan det være praktisk at måle elforbruget (måles i kWh). Man kan også installere en måler i eltavlen, hvis man ønsker information om et eventuel uudnyttet forsyningsomfang.
Sikring - smeltesikring, automatsikring

 Sikring

Lignende begreber: smeltesikring, automat-sikring
Sikringer beskytter ledninger og installationer mod overbelastning, fordi strømmen først skal igennem sikringerne. Sikringer er dimensioneret til at kunne klare samme belastning som ledningerne. Når sikringen modtager for stor belastning afbrydes strømmen, og dermed beskytter man ledningerne og den øvrige installation.
HFI, HPFI, fejlstrømsafbryder, RCD

Relæ

Lignende begreber: HFI-relæ, HPFI-relæ, fejlstrømsafbryder, RCD, fejlstrømsrelæ
Et relæ er en fejlstrømsafbryder. Den detekterer om der går lige meget strøm ind og ud af en installation, og hvis forskellen er større end den forudbestemte grænse, afbryder den automatisk strømmen. Er der forskel på belastningen ind og ud af en installation, betyder det, at strømmen løber ud et andet sted – potentielt en person. Et relæ er altså en sikkerhedsmæssig foranstaltning. Der findes forskellige typer af relæer. Læs mere under DC-beskyttelse, hvis du vil vide, hvordan disse påvirker etableringen af ladestandere. 
Læs om CEE-stik i Ladeløsnings ordbog

  CEE-stik

Lignende begreber: Kraftstik, industristik, camping-stik
CEE-stik har samme funktion som en almindelig stikkontakt – de tåler bare mere belastning. Disse stik anvendes til udstyr, som skal bruge stærkere strøm, end der kan trækkes fra en almindelig stikkontakt. En normal stikkontakt kan klare ca. 10-13 Ampere (A) på 1 fase, dog ikke med længerevarende konstant belastning. Fra det blå CEE-stik kan der trækkes 16A på 1 fase. Der er to røde CEE-stik. De kan henholdsvis trække 32A på 1 og 3 faser. Det vil altså sige at, på det største CEE-stik kan der trækkes 22 kW, hvilket er det samme eller mere som en destinations-ladeboks. Der er altså andre gode grunde til at bruge en ladeboks.

 

Styreskab til ladebokse

Målerskab

Lignende begreber: Fordelingsskab, skab
Når man laver en ny tilslutning i et kabelskab, så trækkes kablerne fra kabelskabet over til et målerskab. Strømmen skal naturligvis løbe igennem en måler, så man kan modtage en elregning fra elleverandøren. I målerskabet er der foruden en måler placeret sikringer og relæer – ligesom i en almindelig eltavle. Et målerskab placeres udenfor og ofte så tæt på kabelskabet som muligt, så man undgår at trække kabler ind til den eksisterende tavle. Fra målerskabet trækkes der kabler videre over til ladestanderne.
DC beskyttelse

DC-beskyttelse

Læs mere her
For at forstå DC-beskyttelse er det nødvendigt først at forstå, at der er forskellige relæer. A-relæer og b-relæer. Disse relæer sidder i eltavlen/styreskabet. Forskellen i denne sammenhæng er, at a-relæer magnetiseres, hvis der løber jævnstrøm tilbage i installationen, og dermed mister relæet sin grundlæggende funktion, nemlig at afbryde ved fejlstrømme. DC-beskyttelse forhindrer, at relæet magnetiseres, fordi den detekterer, om der løber DC (jævnstrøm) ud af ladeboksen. DC-beskyttelsen er altså placeret i ladeboksen. Sker dette, afbryder boksen, og a-relæet i eltavlen/styreskabet når ikke at blive magnetiseret. Et b-relæ magnetiseres ikke ved tilbageløb af jævnstrøm, og derfor er DC-beskyttelse ikke nødvendigt i disse tilfælde. Et b-relæ er dyrt, hvorfor det nogle gange kan betale sig at installere et a-relæ og købe en ladeboks med DC-beskyttelse.
Kabler og ledninger - Læs mere her

Kabler/ledninger

Læs mere her
Ledninger er bygget af materialer, hovedsageligt kobber, der har en god evne til at lede elektrisk strøm. Jo større strømstyrken (Ampere) er, desto større skal kabeldimensioneringen være. Hvis kabeldimensioneringen ikke er tilstrækkelig stor, vil ledningerne blive overbelastet og dermed smelte eller brænde. Ved konstant belastning, som fx ved opladning af elbil kræver det, at kablerne har en større dimensionering end normalt.
Ampere | Ladeløsning ordbog

 Ampere

Læs mere her
Ampere er måleenheden for strømstyrke. Det er denne faktor, der justeres afhængig af den ønskede ladeeffekt og dermed opladningshastigheded. Det er også ampereniveauet, der betales for, når man køber forsyning ved netvirksomheden. Ampere fortæller noget om mængden af elektroner i et kredsløb, altså  hvor meget strøm, der er. 
Læs mere om Volt til ladestanderløsninger

 Volt

Læs mere her
Volt er måleenheden for elektrisk spænding. Det fortæller noget om, hvor meget energi, der er i strømstyrken (Ampere), og dermed hvilken spænding elektronerne transporteres med gennem kablerne. Det er altså mængden af strøm (Ampere) ganget med strømmens spænding (Volt), der afgør effekten (Watt). I de danske hjem er der en spænding på ca. 230 V på en fase. Mellem to faser er spædingen ca. 400 V.
Hvad er en Kilowatt og hvordan måler man Kilowatt?

Kilowatt (kW) 

Læs mere her
1000 Watt er 1 kilowatt. Kilowatt er betegnelsen for elektrisk effekt. Ved opladning af elbiler er det også måleenheden for opladningshastighed. KW er et resultat af Ampere gange Volt. Lader man sin elbil med 11 kW i to timer, har man ladet med 22 kWh. Som huskehjælp kan man gange kW med 5 for at udregne, hvor mange km man lader sin elbil i timen. Fx 11kW*5=55 km pr. time, der oplades.
Hvordan måles Kilowatttimer? Ladeløsning.dk

Kilowatttimer (kWh)

Læs mere her
kWh anvendes, når der refereres til mængden af energi, fx størrelsen på et batteri eller energiforbrug over en tidsperiode. 1 kWh svarer til 1 kW i en time, eller 2 kWh i en halv time. Så hvis man lader med 2 kW i 5 timer, så er batteriet blevet opladt med 10 kWh
Forskel på vekselstrøm og jævnstrøm | AC eller DC

Vekselstrøm AC

Synonymer: Alternating current
Vekselsstrøm betyder, at strømmen i et kredsløb veksler mellem plus og minus. Det er vekselstrøm, vi har i vores elnet, og det som kommer ud af vores stikkontakter. Et batteri kan ikke bruge ikke vekselstrøm, men derimod jævnstrøm. Så for at en elbil kan anvende strømmen, der kommer fra en ladeboks, skal vekselstrømmen ensrettes til jævnstrøm. Dette sker enten i elbilens eller ladeboksens interne ladeaggregat

 

Jævnstrøm eller Vekselstrøm?

Jævnstrøm DC

Synonymer: Direct current
Jævnstrøm er strøm, der altid løber i samme retning. Dette er i modsætning til vekselstrøm, hvor strømmen hele tiden veksler mellem plus og minus, eller med andre ord, ændre strømmens retning hyppigt. Batterier anvender jævnstrøm.

 

 

Hvad er et energinet? Få mere information på Ladeløsning.dk

Energinet

Læs mere her
Energinet er et selvstændigt statsligt selskab, der har det overordnet ansvar for udviklingen og driften af transmissionnettet og elsystemet i Danmark.
Netvirksomheder ejer distributionsnettet

Netvirksomhed

Læs mere her
Netvirksomheder ejer distributionsnettet, som er de kabler, der går ud til de enkelte ejendomme i landet. Netvirksomheden indhenter målinger om kundernes elforbrug. Netvirksomheden videresender denne data til elleverandøren. Det er netvirksomheden man skal kontakte, for at indhente oplysninger om ejendommens forsyningsomfang (fx Radius). Find din lokale netvirksomhed her
Elleverandøren er forbrugerens primære kontaktpunkt - Ladeløsning

Elleverandør

Læs mere her
Elleverandøren er forbrugerens primære kontaktpunkt. Det er elleverandøren man modtager sin elregning fra og betaler til. Denne regning dækker elforbrug, elafgifter samt anvendelsen af netvirksomhedens distributionsnet og Energinets transmissionsnet.

Vil du ringes op?

Ved udfyldelse af formular, ringer vi dig op til en uforpligtende dialog.
Du vil ikke modtage nyhedsbreve eller andet spam.

Kort om Ladeløsning

"Ladeløsning er stiftet af mig, Chris.

Virksomheden blev grundlagt med et ønske om at gøre det muligt for virksomheder og foreninger at vælge den optimale ladeløsning til deres behov - uden at man skal blive ekspert først. Derfor tilbyder jeg rådgivning.

Rådgivningen skal sikre, at I undgår at beslutte jer for en løsning på et uoplyst grundlag. I skal have en fremtidssikker og økonomisk bæredygtig løsning.

Jeg har brugt tiden og ressourcerne på at gennemskue markedet, så du ikke behøver at gøre det samme."

Chris Cording Jønsson