fbpx
KONTAKT OS

Finansiering af ladestandere 
i boligforeninger og virksomheder

Finansier jeres ladestander­investering

Økonomisk kan det være en stor mundfuld at investere i ladestandere.

Heldigvis findes der gode muligheder for at finansiere investeringen, så den kan tjene sig selv hjem på under 10 år.

Der findes følgende to metoder, hvorpå investeringen kan tilbagebetales.

1. Tjen penge på strømforbruget

Den første metode er at tjene penge på strømforbruget.

Dette kræver, at der tegnes en aftale med en ladeoperatør, som kan levere en løsning, hvor opladningsprisen over for slutbrugeren (elbilisten), kan sættes højere end den reelle strømpris.

Ydermere kan elafgiftsrefusion også bruges til at finansiere ladestanderne, da refusionen tilgår ejeren af ladeboksen.
Dette kræver, at man er berettiget til elafgifsrefusionen. Læs mere om det her.

Regneeksemplet til højre viser, hvordan en boligforening satte opladningsprisen kr. 0,5/kWh højere end den reelle strømpris og brugte elafgiftsrefusionen til at generere et løbende overskud. Det løbende overskud er på kr. 0,89/kWh og kr. 445/måned pr. ladeudtag. Overskuddet på opladning af elbil blev brugt på tilbagebetaling af anlægsudgifterne.

Finansiering af ladestandere til elbiler i boligforening - Tjen pengene ind gennem elafgiftsrefusionen

(OBS: Da elafgiften sænkes midlertidigt til 3 øre fra 1. januar 2023 til 30. juni 2023, vil metode 1 i denne periode kun give et stærkt begrænset afkast).

2. Intern tilslutningsordning

Foreningen eller virksomheden iværksætter i denne løsning en ordning, hvor det koster et bestemt engangsbeløb at kunne tilgå ladestanderne.

På den måde kan foreningen selv styre, hvor meget af deres investering de vil have dækket.

I eksemplet til højre ses en ordning, hvor en forening eller virksomhed ønsker at få dækket 75% af de totale etablerings­omkostninger.
Etablering af 1 ladeudtag koster kr. 25.000.
Det estimeres, at 3 elbilister kan deles om det ene ladeudtag.
Det koster dermed kr. 6.250 pr. elbilist at blive en del af ladestander­ordningen.

 

Dette kræver likviditet til at lægge ud for investering til el-standere

Opsamling

De to metoder resulterer i, at det er personerne, som anvender ladeboksene, der betaler for investeringen.

Begge metoder kan også kombineres, og man kan ydermere differentiere prisen, så opladningsprisen ved ladestanderne er højere for gæster og offentligheden end for beboere/medarbejdere.

Der findes gode argumenter både for og imod, at det er elbilisterne i en forening, der skal betale for ladestander-investeringen.

Argumenter for at elbilisterne afholder udgifterne til ladestanderne:

  • Parcelhusstande betaler også selv for etablering af ladebokse.
  • Det er unfair, at nogen skal betale, fordi andre skal have strøm til deres plug-in hybrid eller elbil.
  • Pengene kan bruges bedre andre steder end på ladestandere.

Argumenter imod at elbilisterne afholder udgifterne til ladestanderne:

  • I en forening er man fælles om at afholde udgifter til fællesområder, ligesom med fx legepladser og fodboldbaner.
  • En ladestander­investering er med til at sikre en attraktiv arbejds­plads/bolig­forening og øger ejendomsværdien.
  • Man vil bidrage til den grønne omstilling i fælleskab.

Vil du ringes op?

Ved udfyldelse af formular, ringer vi dig op til en uforpligtende dialog.
Du vil ikke modtage nyhedsbreve eller andet spam.

Kort om Ladeløsning

"Ladeløsning er stiftet af mig, Chris.

Virksomheden blev grundlagt med et ønske om at gøre det muligt for virksomheder og foreninger at vælge den optimale ladeløsning til deres behov - uden at man skal blive ekspert først. Derfor tilbyder vi rådgivning.

Rådgivningen skal sikre, at I undgår at beslutte jer for en løsning på et uoplyst grundlag. I skal have en fremtidssikker og økonomisk bæredygtig løsning.

Vi har brugt tiden og ressourcerne på at gennemskue markedet, så du ikke behøver at gøre det samme."

Chris Cording Jønsson