fbpx
KONTAKT OS

Ladestandere til kultur- og turistbranchen

Modtag rådgivning

Hvorfor ladestandere?

Hoteller, museer, forlystelses­parker, sommerhusområder, biblioteker, biografer, teatre og andre kultur­institutioner og turist­attraktioner kommer til at få et stigende behov for ladestandere.

Elbilerne gør deres indtog, og alle prognoser peger på, at det kun vil komme til at gå hurtigere. Det betyder, at jeres parkerings­pladser før eller siden får behov for ladestandere til elbiler og plug-in hybridbiler.

For kunder med elbil kan tilstede­værelsen af ladestandere være afgørende for, om de vælger at benytte sig af en konkurrent i stedet for jer. Og eftersom elbiler udgør en stigende andel af den samlede bilpakke i Danmark, vil et stigende antal kunder også have det med i overvejelserne.

Se stigningen for nyregistrerede elbiler:

Elbiler og plug-in hybrider udgør en stadigt stigende andel af de samlede nyregistreringer på biler i Danmark

Ud over at matche det stigende behov sender ladestandere også et signal til folk om, at I bekymrer jer om miljøet og ønsker en grøn profil.

Valg af ladeoperatør

Der er mange ladeoperatører på markedet med forskellige løsninger. Fælles for dem alle sammen er, at de gerne vil stille deres ladestandere op ved jeres virksomhed. De tilbyder rådgivning og behovs­afdækning, men de kan ikke være uvildige, da de naturligvis kun er interesseret i at tilbyde deres eget produkt.
Person overvejer valget mellem de mange ladeoperatører

Der kommer Ladeløsning ind i billedet: Få hjælp til at finde ikke bare én løsning, men den rette løsning og den rette ladeoperatør til jeres behov. Far ikke vild i ladejunglen, vi er her for at hjælpe dig.

Hvad vi kan hjælpe jer med

Vores rådgivning hjælper jer med at navigere i junglen af ladeoperatører, så I kan finde en, der kan tilbyde de ting, I har mest behov for, til en rimelig pris.

Igennem rådgivningen afdækker vi størrelsen på behovet for ladestandere blandt jeres besøgende. Herefter kommer vi med et forslag til, hvor mange ladestandere I skal have for at kunne imødekomme behovet nu og i den nære fremtid.

Herudover undersøger vi også strøm­forholdene for at finde ud af, hvad etableringen vil koste, og hvor det giver mening at placere ladestanderne.

Vi hjælper jer desuden med at nå frem til et brugbart estimat for, hvad I kan tjene på at have ladestanderne stående.

I er også velkomne til selv at læse mere om emnet længere nede på siden.

Rådgivning om ladestandere til kultur- og turistbranchen

Med den stigende andel af elbiler bliver det tiltagende nødvendigt med ladestandere ved hoteller, turistattraktioner og kultursteder. Spar tid og ressourcer ved at få en uvildig rådgiver på sagen.

Gennem 1-2 rådgivningsbesøg finder vi frem til, hvilke typer af løsninger, der vil være relevante for jeres virksomhed. Vi skal nok indhente tilbud fra de relevante ladeoperatører og sørge for, at I ikke bliver narret. Gennem vores rådgivning får I en skræddersyet ladeløsning, og I behøver ikke sætte jer mere ind i området, end I har lyst til.

Sådan ser et fuldt rådgivningsforløb ud:

Et typisk rådgivningsforløb hos Ladeløsning: 1. Rådgivning, 2. Indhentning af tilbud fra ladeoperatører, 3. Byggestyring, 4. Overvågningsaftale

Dette er en komplet plan for, hvordan jeres virksomhed bevæger sig fra overvejelsesfasen til at få truffet en beslutning og sat ladestandere op.

Vi hjælper jer med de af punkterne, som giver mening for jer, og i den udstrækning I har behov for det.

I nogle tilfælde vil der være brug for flere rådgivningsbesøg, mens et enkelt i andre tilfælde vil være tilstrækkeligt.

Chris fra Ladeløsning

Tjen penge på ladestanderne

Hvad angår ladestandere og strøm, så er det vigtigt at skelne mellem opladningspris og markedspris: Opladningsprisen er det beløb, slutbrugeren betaler pr. kWh, mens markedsprisen er det beløb, elleverandøren tager pr. kWh.

I kan tjene penge på, at kunder og besøgende benytter sig af jeres ladestandere. Det er nemlig muligt at hæve kWh-prisen for opladning på ladestanderne, så I tager en højere pris, end den I selv skal betale for strømmen, markedsprisen. Her er et eksempel på, hvordan det kan se ud:

Generer overskud på ladestandere

Ud over markedsprisen betaler virksomheden også et gebyr pr. kWh til ladeoperatøren. På indtægtssiden kan I så til gengæld få refunderet den del af markedsprisen, der udgøres af elafgiften. Dette kræver naturligvis, at I er berrettiget til at få refunderet elafgiften, hvilket man er, hvis man ikke i forvejen har en nedsat elafgift som fx grundet solceller eller processtrøm.

Med muligheden for selv at sætte opladningsprisen, kan I altså selv bestemme om ladestanderne skal fungere som en yderligere indtægt, om I vil tilbyde gratis opladning til kunder, medarbejdere og/eller samarbejdspartnere, eller om I bare vil have udregningen til at gå i nul.

Hvad kan I tjene på ladestanderne?

Indtjeningen fra ladestanderne er resultatet af indtægten pr. kWh ganget med det totale antal kWh der lades for på ladestanderne.

For at finde frem til en forventet indtjening fra ladestanderne skal I derfor først finde ud af, hvor meget I kan forvente, de vil blive brugt. Det kan I godt nå frem til et rimeligt estimat af:

Her kan I kigge på jeres besøgstal, hvor tomme eller fulde de besøgendes batterier er, repræsentationen af elbiler og plug-in hybridbiler i segmentet, trafiktælling m.m.

Vi kan hjælpe jer med at nå frem til et brugbart estimat ved at kigge på de her parametre og bruge vores erfaring fra lignende parkeringspladser.

Vi har lavet en indtjeningsberegner, I kan bruge til at tjekke, hvor meget I kan tjene om måneden på at have ladestandere stående.

Administration af ladestanderne

Overvej, i hvor høj grad I ønsker selv at stå for administrationen af ladestanderne. Hvis der opstår udfordringer med ladestanderne, vil I så hellere have at kunden henvender sig hos jer i administrationen eller, at de kontakter jeres ladeoperatør direkte via et telefonnummer angivet på ladestanderne?

Det kan på den ene side være rart ikke at skulle stå med opgaven selv. På den anden side kan det være, kunderne ikke gider kontakte ladeoperatøren, hvis ladestanderen alligevel ikke når at være klar til, at de selv kan bruge den.

Hvad der er bedst i jeres situation afhænger derfor af, om I foretrækker, at ansvaret for at ladestanderne virker, ligger hos jer eller hos en ladeoperatør.

Opladningshastighed og kundeincitament

Forskellige typer ladestandere og ladeudtag oplader med forskellig hastighed. Overordnet bør man forstå, at prisen på udstyret stiger, jo højere hastighed det kan oplade med.

Men netop for hoteller, turistattraktioner og kulturtilbud giver det mening at inddrage et yderligere perspektiv: Den optimale opladningshastighed vil give kunder incitament til at gøre brug af det, i tilbyder dem. Det gør den ved at være langsom nok til, at de lige så godt kan gøre brug af det I tilbyder i mellemtiden, men også hurtig nok til at de vil kunne nå at lade deres biler op.

De besøgende har tid til at benytte forlystelsesparken imens deres elbil lader op i ladestanderen.

Lad os f.eks. antage, at jeres kunder i gennemsnit bruger halvanden time hos jer. Det vil en almindelig AC-ladestander, som oplader med vekselstrøm, ikke kunne lade en elbil op på, og kunderne vil derfor blive frustrerede. DC-ladestandere, som oplader med jævnstrøm, vil derimod være i stand til at lade et eldrevet køretøj op på den tid.

Men der er både DC-ladestandere, som kan oplade en bil fuldt på 10 minutter (lynladere) og DC-ladestandere, der er lidt længere tid om det (hurtigladere). Hvis jeres kunder i gennemsnit bruger halvanden time hos jer, vil det derfor give mening at finde frem til en hurtiglader, der kan lade en elbil op på ca. halvanden time, da folk så skal finde på noget at bruge tiden til.

Hvilken ladestander skal man vælge?

Opladningshastigheden er ikke det eneste, I skal være opmærksomme på, når I vælger ladestandere.

Det er nemlig også væsentligt, om i vælger ladestandere og ladeudtag, som er låst til en bestemt ladeoperatør. Det vil nemlig besværliggøre det, hvis I får lyst til at skifte ladeoperatør i fremtiden. Det er nemlig ikke alle ladestandere og ladeudtag, der kan serviceres af alle ladeoperatører.

Det betyder, at det oftest kan betale sig at vælge en ladestander, som er relativt almindelig, da det øger sandsynligheden for, at en anden ladeoperatør kan og vil stå for driften af ladestanderne, hvis man ønsker at skifte.

Vilkår og muligheder på markedet skifter løbende, så det er en fordel at have en fleksibel løsning, hvor I kan skifte ladeoperatør, frem for at være fastlåst i en bestemt løsning.

Det tager vi selvfølgelig hensyn til i vores rådgivning.

Få uvildig rådgivning om ladestandere

Ladeløsning er en rådgivnings­virksomhed. Vi tjener således kun penge på vores rådgivningsarbejde. Vi har rigtig meget erfaring med at hjælpe virksomheder med at finde den bedste ladeløsning. Du kan kontakte os på 20 31 41 81, og ellers er du naturligvis velkommen til selv at læse videre her på siden.

Ejer og rådgiver Chris i færd med at rådgive to mænd om ladestandere ved et bord i Ejerforeningen Gadevang.

En fremtidssikret ladeløsning til erhverv

Jeres behov for ladestandere vil blive større med tiden. Derfor er det en rigtig god ide, hvis jeres installation fra begyndelsen forberedes sådan, at den fremtidigt kan udvides med flere ladestandere, uden der på ny skal graves og lægges ledninger.

Det er en mindre ekstraudgift i første omgang, men det er både billigere på den lange bane og mindre til gene for kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere. En fremtidssikret løsning minimerer derfor også de ressourcer, I skal bruge, når installationen på et tidspunkt skal udvides.

Kan ladestanderne gøres private?

En virksomheds ladestandere kan enten gøres offentlige eller private: Det kan være en fordel at gøre dem private, så udefra­kommende ikke optager parkerings­pladserne ved ladeudtagene.

Omvendt kan I vælge at lægge et gebyr på opladningen, som kan hjælpe med at tjene investeringen ind igen. I så fald kan det være værd at overveje, om I vil gøre nogle af ladestanderne offentlige.

I kan også løbende ændre på, om ladestanderne skal være offentlige eller private. Det er altså ikke en bindende beslutning. Vær dog opmærksom på, at der er krav om at installationen skal beskyttes mod transiente overspændinger, hvis de skal være offentligt tilgængelige.

Etableringspris på installationen

Etableringsprisen varierer afhængigt af installationens størrelse, hvor meget der skal graves, og hvor langt der skal trækkes kabler til ladestanderne. En installation med to ladestandere kan koste alt fra 25.000 til 150.000.

Prisestimat for etablering af 2, 4, 6 og 8 ladebokse på fælles parkering. Priser i kr. hhv. 25.000-150.000, 50.000-200.000, 75.000-290.000 og 100.000-360.000.

Læs mere om etableringsprisen.

Vi har lavet en prisberegner, du kan bruge ganske gratis til at udregne et overslag for, hvad en ladeløsning vil koste for din virksomhed (obs. holder kun for AC-ladestandere).

Yderligere ressourcer om ladestandere til virksomheder

Hvis du gerne selv vil læse mere om ladestandere, kan du finde mere information i vores vejledning her på siden.

Ellers kan du på Elbilviden.dk finde nogle generelle ressourcer til virksomheder, som vi godt tør anbefale, da deres information er uvildig.

Du kan også give os dine kontaktoplysninger via formularen herunder, så ringer vi dig op.

Vil du ringes op?

Ved udfyldelse af formularen, ringer vi dig op til en uforpligtende dialog.
Du vil ikke modtage nyhedsbreve eller spam.

Kort om Ladeløsning

"Ladeløsning er stiftet af mig, Chris.

Virksomheden blev grundlagt med et ønske om at gøre det muligt for virksomheder og foreninger at vælge den optimale ladeløsning til deres behov - uden at man skal blive ekspert først. Derfor tilbyder vi rådgivning.

Rådgivningen skal sikre, at I undgår at beslutte jer for en løsning på et uoplyst grundlag. I skal have en fremtidssikker og økonomisk bæredygtig løsning.

Vi har brugt tiden og ressourcerne på at gennemskue markedet, så du ikke behøver at gøre det samme."

Chris Cording Jønsson